Untuk pengetahuan anda, pembayaran bantuan tunai pertama dan kedua STR diselesaikan pada Januari dan April 2024. Pembahagian pembayaran seterusnya iaitu STR Fasa 3 dijadualkan pada bulan Ogos dan akan dilaksanakan secara berperingkat.
Seperti fasa sebelumnya, kadar bayaran akan dikreditkan berdasarkan kelayakan pendapatan dan bilangan anak dalam isi rumah. Bagi mereka yang mungkin tidak mengetahui atau mengabaikan, berikut adalah butiran jumlah pembayaran STR 2024 mengikut kategori.
TARIKH PEMBAYARAN STR FASA 3
Fasa ketiga STR dijangka akan mula diagihkan pada Ogos 2024, dan tarikh khusus akan diumumkan kemudian.
Jadual pembayaran STR 2024:
- Fasa 1 29 Januari 2024
- Fasa 2 3 April 2024
- Fasa 3 Ogos 2024
- Fasa 4 November 2024
CARA SEMAKAN STATUS STR
Anda boleh menyemak status permohonan STR melalui laman web https://bantuantunnai.hasil.gov.my/.
Berikut adalah caranya :
- Klik MySTR untuk log masuk
- Masukkan nombor MyKad pemohon
- Pengesahan kata laluan selamat
- masukkan kata laluan
- Klik untuk melihat status
- Maklumat berikut akan dipaparkan: Status permohonan, Maklumat pembayaran (jika ada)
Kadar Bantuan STR 2024
Pendapatan isi rumah RM2,500 ke bawah:
- RM1,000 (tanpa anak)
- RM1,500 (1-2 kanak-kanak)
- RM2,000 (3-4 kanak-kanak)
- RM2,500 (5 tahun ke atas)
Pendapatan isi rumah RM2,501 hingga RM5,000
- RM500 (tanpa anak)
- RM750 (1-2 kanak-kanak)
- RM1,000 (3-4 kanak-kanak)
- RM1,250 (5 tahun ke atas)
Warga emas tanpa pasangan: RM 600
Bujang/duda/duda/duda tanpa anak dan berpendapatan RM2,500 ke bawah: RM350
TERLUPA KATA LALUAN STR
Untuk makluman, semua maklumat asal Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) boleh didapati di akaun MYSTR.
Oleh itu, untuk log masuk ke akaun STR anda, anda perlu terlebih dahulu menggunakan kata laluan yang sama seperti dalam portal BKM.
Log masuk MySTR memerlukan nombor Mykad dan kata laluan berdaftar.
Jika anda menghadapi masalah melupakan kata laluan BKM anda yang terdahulu, ikuti langkah berikut:
- Pergi ke MySTR
- Klik “Lupa Kata Laluan”
- Masukkan nombor MyKad 12 digit dan klik “Semak”.
- Masukkan alamat e-mel berdaftar anda dan klik “Seterusnya”.
- Semak sama ada kata laluan keselamatan adalah betul dan klik Ya.
- Jawab soalan keselamatan yang diberikan dan klik “Seterusnya”.
- Masukkan kata laluan baharu dan pengesahan kata laluan anda.
- Kemudian, klik Tukar Kata Laluan.
- Anda akan menerima pemberitahuan bahawa ID pemohon anda telah berjaya ditukar.
- Jika anda terlupa kata laluan anda dan gagal menjawab soalan keselamatan (3 percubaan dibenarkan), ID MySTR anda akan disekat dan anda akan dibenarkan mencuba lagi selepas 24 jam.
Untuk sebarang bantuan lanjut, anda boleh menghubungi talian hotline BKK LHDNM atau LHDNM terdekat di 1-800-88-2747.
INFO LANJUT
Maklumat di atas adalah berdasarkan portal rasmi LHDNM MySTR. Jika anda mempunyai sebarang soalan atau isu mengenai bantuan, sila hubungi pihak berkuasa melalui:
Talian Penting STR HASiL: 1-800-88-2747